WindSeeG: BWO: s verkställande direktör, Stefan Thimm, kommenterar förbundsregeringens motuttalande om förbundsrådets yttrande

3. September 2020

”Det är inte sant att införandet av en andra budkomponent kommer att avlasta elkunderna på lång sikt. Tvärtom, flera oberoende studier visar att kontrakt för skillnad helt klart är det bättre valet här och skulle minska elproduktionskostnaderna med cirka 30 procent jämfört med den andra budkomponenten. Dessutom stöder tillverkare, stora delar av industrin och finansieringsbankerna samt politiker efterfrågan på kontrakt för skillnader. Det är helt enkelt obegripligt för mig att den federala regeringen fortfarande håller fast vid en bevisligen mindre fördelaktig modell. "(Stefan Thimm, BWO: s verkställande direktör)

Inledningen till expertutfrågningen om ändringen av WindSeeG planerad till 09 september, BWO Twitter-kampanj #procfd satte igång. Olika intressenter är positiva till införandet av kontrakt för skillnad för vindkraftsprojekt till havs i Tyskland.

Kontaktperson:

Lena Dettmer